Celia Iacob, Carmil Matia Giorgio Chelaru, Tinkering – educație contemporană pentru inventatorii de mâine

MediCult – Revista de mediere culturală III (2024)

Abstract:

The document outlines the concept of „tinkering” as an educational approach focusing on hands-on experimentation with materials, tools, and technology to foster curiosity, creativity, and problem-solving skills, particularly in STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). The Tinkering Zone, an interactive workshop at a museum, is dedicated to promoting „learning by doing,” where the process of exploration and discovery is emphasized over specific outcomes. Tinkering encourages individuals, including those typically less inclined toward science, to engage with STEM through creative play, manual activity, and critical thinking.

The concept, inspired by constructivist and inquiry-based learning theories, originated at the San Francisco Exploratorium in the 2000s. It has since spread globally, with partnerships formed to integrate tinkering into education and professional development across Europe. Key learning areas in tinkering include initiative, problem-solving, conceptual understanding, creativity, and social engagement. Over the years, several EU-funded projects have extended tinkering to new audiences, including adults, aiming to build essential skills for social inclusion and active citizenship. The ongoing project „Tinkerlib” (2023–2025) combines tinkering with storytelling, aiming to make museums and libraries more inclusive learning spaces.

Rezumat:

Prezentul articol detaliază importanța și implementarea conceptului de „tinkering” în educația contemporană, cu un accent special pe domeniile STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică). Tinkering-ul este descris ca o metodă de învățare activă, bazată pe experimentare și explorare liberă, unde eșecurile devin oportunități de învățare. Această abordare stimulează creativitatea, gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor, fiind relevantă mai ales pentru tinerii care doresc să dezvolte competențe practice și interdisciplinare.

Un studiu de caz din document este „Tinkering Zone” de la Muzeul Național al Științei și Tehnologiei „Leonardo da Vinci” din Milano. Această zonă permite vizitatorilor, în special tinerilor, să experimenteze concepte științifice prin activități hands-on. Proiectele includ construcția de roboți simpli și explorarea circuitelor electrice, iar muzeul colaborează și cu școli și comunități pentru a extinde accesul la aceste activități.

În concluzie, lucrarea subliniază că tinkering-ul susține o învățare practică și personalizată, pregătindu-i pe tineri să devină inovatori capabili să abordeze provocările viitoare cu creativitate și perseverență

 Keywords: tinkering, storytelling, interdisciplinarity, critical thinking, skills

Cuvinte cheie:tinkering, storytelling, interdisciplinaritate, gândire critică, aptitudini