Abstract:
Between May 27-31, 2024, a team of seven specialists (curators and conservators) from the National Museum Complex “Moldova” Iași, including the undersigned, participated in a course held at the Deutsches Museum in Munich (Germany).
For five days, in different spaces of one of the largest museums in the world, the students became familiar with a set of topics, some of them unprecedented for our museum environment, of which we can mention just a few: „ITEMS and «Berner formula»”; „Role playing One step forward & One of us? Gardner’s theory of multiple intelligences”; „Science Show, Set-up, props, bulding suspense, interactivity”; „Reducing structural barriers, language, accessibillity stations (haptic models, etc), cooperation with communities”; „Museum Communicators. Activities & experimental carts” etc.
The best practices manual, made available to us by the trainers, emphasized that the idea of the course was centered on the museum’s need to address different target groups, within a concept such as „Museum for All”. Within the ITEMS project (professional training course), which was also one of the course seminars I attended, the organizers aimed to identify activities and methods for museum explainers, in order to work with different groups, including seniors and migrants, so that the content, topics, exhibits – as inclusive or not, at present – become accessible from an intellectual perspective, but also relevant to them.
Visits to other museums in the city led to a deepening of knowledge of history and museology, so that some conclusions, which were presented at the end of the course, generated the reinterpretation of cultural programs that had already been carried out at the Museum of History of Moldova, including the theme „Strike before the flame flickers”. „Old fire-igniting technologies: the firebox, the flint, and the firebox.”
Rezumat:
În perioada 27-31 mai 2024 o echipă de șapte specialiști (muzeografi și conservatori) din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova” Iași, printre care s-a numărat și subsemnatul, a participat la un curs desfășurat la Deutsches Museum din München (Germania).
Preț de cinci zile, în diferite spații ale unuia dintre cele mai mari muzee din lume, cursanții s-au familiarizat cu un set de teme, unele dintre ele inedite pentru mediul nostru muzeal, dintre care putem aminti doar câteva: „ITEMS and «Berner formula»”; „Role playing One step forward & One of us? Gardner’s theory of multiple intelligences”; „Science Show, Set-up, props, bulding suspense, interactivity”; „Reducing structural barriers, language, accessibillity stations (haptic models, etc), cooperation with communities”; „Museum Communicators. Activities & experimental carts” etc.
Manualul de bune practici, pus la dispoziția noastră de către formatori, sublinia faptul că ideea cursului a fost centrată pe necesitatea muzeului de a se adresa diferitelor grupuri țintă, în cadrul unui concept de tipul „Muzeu pentru toți”. În cadrul proiectului ITEMS (curs de formare profesională), care de altfel a constituit și unul din seminariile cursului la care am participat, organizatorii au urmărit identifcarea unor activități și metode pentru explicatorii muzeali, în vederea lucrului cu grupuri diferite, inclusiv de seniori și migranți, astfel încât conținutul, subiectele, exponatele – atât cât sunt incluzive sau nu, în prezent – să devină accesibile din perspectivă intelectuală, dar și relevante pentru ei.
Vizitele la alte muzee din oraș au dus la aprofundarea cunoștințelor de istorie și muzeologie, astfel că unele concluzii, care au fost expuse la finalul cursului, au generat reinterpretarea unor programe culturale care deja au fost realizate la Muzeul de Istorie a Moldovei, printre care se află și tema „Lovește, înainte ca flacăra să pâlpâie”. Vechi tehnologii de aprindere a focului: amnarul, cremenea și iasca”.
Keywords: Deutsches Museum Munich, role playing, Gardner’s theory, accessibility, museum communicator, fire igniting technologies
Cuvinte cheie: Deutsches Museum Munchen, joc de rol, Teoria lui Gardner, accesibilitate, communicator museal, tehnologii de aprindere a focului